semut pun boleh mati.
pergi rumah sedara tadi. macam biasa. bosan. aku tak pernah seronok pergi beraya. bukan kat rumah sedara aku je, kat rumah sapasapa pon aku bosan. tak tahu lah kenapa. sebab aku tak pernah suka raya kot? except for the cuti laahh. aku suka raya sebab aku dapat cuti. tu je kott. 

teruskan dengan cerita aku pergi rumah sedara aku..(kena paksa), aku duduk kat sofa dia yang warna hijau. aku tak pilih kerusi kayu sebab aku tahu, mak aku mesti berborak lama punya dengan abang n akak ipar dia tuh. n aku tahu bontot aku mesti kematu punyalah tunggu diorang berborak -.- aku ternampak satu album, album yang agak baru. tapi gambargambar dalam tu semua lamalama punya. classic gila. then, itulah first time aku rasa seronok nya beraya kat rumah sedara aku tu.

kat dalam album tu ada gambargambar lama. diamana pakcik aku ni dulu askar. dia selalu merantau ke manamana yang kerajaan hantar dia kemana lah. masa tu dia ada satu habit. dia suka tangkap gambar. kemanamana dia pergi, dia tangkap gambar. cantik gambargambar dia. serius tak tipu. dia telah menangkap satu nostalgia. dimana orang muda macam aku ni dah tak jumpa tempattempat tu semua. kalau jumpa pon dah di renovate. 

dalam sekelip mata, timbul rasa kagum dalam hati aku kat pakcik aku. walaupun kehidupan dia tak semewah family aku, tapi dia ada satu kenangan yang family aku takda. gambargambar dia. sangat mengkagumkan. dia bukan saja tangkap gambar pemandangan, dia tangkap gambar family dia. terjumpa lah pic mak aku masa mudamuda. cunn gila. serius tak tipu. malangnya, family aku sendiri takda pic mak/abah aku masa mudamuda. sayukan? dulu masa mudamuda tak pernah terpikir bendabenda tu sumua. tapi tulah kenangan. dimasa kita tua, kita tengok balik gambargambar kita masa mudamuda. tidakkah itu romantik? :')

mak aku. budak kecik tu bukan anak dia. mak aku bujang lagi masa ni -.-
dah seronok bergembira tengok album pakcik aku, tibalah masa untuk balik kerumah (album dia banyak gila sampai tak perasan masa bergerak laju). rumah pakcik aku macam ada tangga nak turuh daripada rumah dia. abah aku sakit kaki. dia berjalan menggunakan bantuan tongkat 4kaki. tangan aku penuh tadi. tangan kiri pegang kuih salwa, sebelah kanan pegang bontrot(buah tangan daripada tuan rumah). abah aku nak pakai selipar, pstu jatuh terduduk macam nangka busuk. mak aku dengan kudarat dia yang tak seberapa tu cuba tahan abah aku daripada jatuh ke lantai. tapi hinggap juga ke lantai. hodoh sangat. ini bukan cerita kelakar. gaya jatuh abah aku sangat hodoh. aku sebagai anak langsung tak membantu. aku biarkan abah aku jatuh. tulang orang tua bukan kuat sangat macam orang muda. kalau aku pon terjatuh dah sakit, apetah lagi abah aku. aku rasa terkilan dengan diri sendiri. aku anak tak guna. aku benci dengan diri aku.

setiap kali aku tengok abah aku jalan, sayu hati aku. datang keinsafan yang sangat menjadijadi. kadangkadang sampai buat aku rasa macam aku tak guna hidup kat dunia ni. kewujudan aku macam tak berbaloi. dengan keadaan abah aku macam tu. aku pulak sibuk nak belajar. duit banyak pakai. sepatutnya duitduit tu sumua untuk abah aku. tapi terpaksa dibahagikan kat aku. masa ni memang aku sayang gila kat abah aku. tapi nanti, mesti ada masamasa yang aku sangat membenci dia. tak tahu kenapa. keinsafan tu macam datang sekejap je. then aku akan ulang kesalahan yang sama. aku memang anak tak guna.