semut pun boleh mati.

Rocky dan Rokok.

harini hari ke-3 aku duduk kat rumah. aku sedang bercuti sekarang ini. memandangkan nama pun cuti, tidur pun bangun tengah hari lah. ye dak? hm. masa aku bangun tadi, aku nampak rocky (biskut panjang2 dalam kotak). melihat rocky itu membuatkan aku teringat zaman kanak kanak aku dulu.

abah aku seorang perokok yang tegar. sampai ke hari ini, dia masih lagi hisap rokok. adik beradik aku semuanya dilahirkan perempuan. jadi memang tiada sesiapa pun yang mewarisi sifat dia yang suka merokok itu. 

masa aku budak kecil dulu, aku suka ikut abah aku. kemana abah aku pergi, akulah bayang bayang dia. abah aku selalu beli sekotak rokok, dan sekotak rocky perisa coklat. rokok itu untuk dia, dan rocky itu untuk aku. kami akan lepak di kedai makan sebelah kedai runcit tadi tu, dan menghabiskan masa dengan menghabiskan makanan masing masing. 

aku pun tak tahulah apa tujuan abah aku beli rocky tu. bila aku terkenang semula, membuatkan aku terfikir, mungkin abah aku perlukan teman untuk hisap rokok bersama.

abah dan mak.